15 ژوئن 2023 - بر اساس مطالعه ای که روز پنجشنبه در ENDO 2023، نشست سالانه انجمن غدد درون ریز در شیکاگو ارائه شد، بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع 1 برای ورزش ایمن و حفظ سطح قند خون خود در محدوده سالم، در چالش هستند.

دکتر Joseph Henske، سرپرست این تیم از دانشگاه علوم پزشکی آرکانزاس در لیتل راک، گفت: مدیریت نوسانات قند خون قبل، حین و بعد از ورزش هوازی، یکی از بزرگترین چالش‌ها برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 است.این مطالعه بینش هایی کلیدی را در مورد میزان درک و اجرای دستورالعمل ها و توصیه های منتشر شده در مورد ورزش برای افراد مبتلا به دیابت نوع 1 در دنیای واقعی ارائه داد.

برای ارزیابی آگاهی از این دستورالعمل‌ها و اجرای آنها، محققان یک نظرسنجی آنلاین را برای گروه‌هایی در رسانه‌های اجتماعی محدود به بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 1 که در فعالیت های ورزشی مانند راه رفتن، جاگینگ(هروله دویدن) یا دویدن شرکت داشتند، ارسال نمودند. این نظرسنجی توسط 102 بزرگسال مبتلا به دیابت نوع 1 تکمیل شد. همه پاسخ دهندگان به طور منظم ورزش می کردند: 68٪ گزارش کردند که چهار روز یا بیشتر در هفته ورزش می کنند، با میانگین 23 مایل در هفته.

تقریباً همه پاسخ دهندگان (97٪) از مانیتورهای مداوم گلوکز و 75٪ از پمپ های انسولین استفاده می کردند. دیابت آنها به طور کلی به خوبی کنترل شده بود: میانگینHbA1c[1] خود گزارش شده ی آنها، 7.1 درصد بود (هدف برای اکثر افراد مبتلا به دیابت 7٪ یا کمتر است).

علیرغم اینکه این افراد تحت نظر پزشک بودند، اکثر پاسخ دهندگان پاسخ دادند که به تنهایی اطلاعاتی را  در مورد دیابت و ورزش یاد گرفته اند. این نظرسنجی نشان داد که 80 درصد گزارش کردند که در مورد دیابت و ورزش بیشتر از طریق «آزمایش و خطا»، 46 درصد از رسانه های اجتماعی، 32 درصد از تیم پزشکی خود و 28 درصد از جستجوهای آنلاین یاد گرفته اند. برخی از افراد از روش های متعددی اطلاعات خود را فرا گرفته بودند.

این نظرسنجی نشان داد که 27 درصد از پاسخ دهندگان، ترس مداوم از هیپوگلایسمی را به عنوان یک مانع مهم برای ورزش گزارش کردند، در حالی که 36 درصد گزارش کردند که متوجه افزایش تغییر پذیری یا نوسانات قند خون خود به دلیل ورزش شده اند. علاوه بر این، 19 درصد از پاسخ دهندگان گزارش دادند که دچار هیپوگلایسمی بی علامت می شوند، این وضعیت زمانی رخ می دهد که فرد مبتلا به دیابت علائم هشدار دهنده ی اولیه ی افت قند خون مانند تعریق، لرزش، اضطراب و دلشوره، گزگز، بی حسی و نبض سریع را تجربه نمی کند.

علیرغم دستورالعمل های منتشر شده، 73 درصد گزارش کردند که حتی زمانی که در 24 ساعت گذشته هیپوگلایسمی شدید را تجربه کرده بودند، ورزش کرده اند. 74% آزمایش کتواسیدوز دیابتی (DKA)، یک عارضه جدی و بالقوه کشنده دیابت را انجام ندادند، حتی زمانی که قبل از ورزش قند خون بسیار بالا و غیر قابل توضیحی داشتند، و 49% گزارش کردند که در حین ورزش از دستبند یا شناسه ی دیابت استفاده نمی کنند.

دکتر Henske، گفت: این نظرسنجی نشان داد که بسیاری از افرادی که با دیابت نوع 1 زندگی می کنند، علیرغم اینکه از دستورالعمل ها آگاه هستند و از فن آوری های کنترل قند خون استفاده می کنند و ظاهراً بر اساس هموگلوبین A1c، دیابت آنها به خوبی کنترل می شود، همچنان برای انجام ورزشی ایمن بدون نوسان قند خون در چالش هستند، ما امیدواریم که آگاهی از دستورالعمل های منتشر شده در مورد ورزش برای افراد مبتلا به دیابت را افزایش دهیم و به ایجاد ابزارهای آموزشی عملی بهتر کمک کنیم.

منبع:

https://medicalxpress.com/news/2023-06-people-diabetes-struggle-blood-sugar.html

 



[1]آزمایش خونی که میانگین سطح قند خون را در 3 ماه گذشته اندازه گیری می کند